Vanuit deze proefballon catalogiseer ik de muzikale ontdekkingsreizen die ik met mijn leunstoel maak naar allerhande verre en nabije volkeren. Het moet uiteindelijk een soort youtube-atlas van de wereld worden. Mocht je toevallig meer over de context van een bepaald filmpje weten, of een van de vreemde talen die erin voorbijkomt machtig zijn, laat dan vooral een reactie achter!

Sunday, February 22, 2009

AZERBEIDZJAN: Rəşid Behbudov - Azərbaycan

De eerste ballonvaart leidt ons naar de grootste van de drie voormalige sovjetrepublieken van de Zuidelijke Kaukasus: Azerbeidzjan. Rəşid Behbudov schijnt enkele decennia geleden een ster van reuzenformaat te zijn geweest, die niet enkel in de Azeri-taal zong, maar ook succesvol was in het Russisch, Perzisch, Armeens, Turks, Hindi en Bengali. Deze lofzang op Azerbeidzjan werd gisteren in de RASA in Utrecht ook ten gehore gebracht door Our Man From Odessa.


2 comments:

  1. Haha, hartstochtelijk de glorie bezingen van je vaderland op een funky loopje, en die dan vergezellen van de meest oersaaie beelden van het land in kwestie (een snelweg, Industrieterreinen en schraal gebergte?). Doet me denken aan dat filmpje aan het einde van de Borat film, die een parodie maakte op dit soort filmpjes. Moet je echt even opzoeken.

    ReplyDelete
  2. Hah, ik kan het me niet herinneren dus zal inderdaad dat Borat-stukje opzoeken. Tegelijkertijd wekken die oersaaie beelden bij mij toch ook juist een soort nostalgie op ... hoe dan ook, er zullen zeker nog meer filmpjes volgen in dit genre van vervallen vaderlandsglorie. : )

    ReplyDelete

Followers