Vanuit deze proefballon catalogiseer ik de muzikale ontdekkingsreizen die ik met mijn leunstoel maak naar allerhande verre en nabije volkeren. Het moet uiteindelijk een soort youtube-atlas van de wereld worden. Mocht je toevallig meer over de context van een bepaald filmpje weten, of een van de vreemde talen die erin voorbijkomt machtig zijn, laat dan vooral een reactie achter!

Sunday, March 8, 2009

GEORGIË: Hamlet Gonashvili - Tu Ase Turpa Ikhavi

Als woelige lappendeken van talloze etnische groepen is het ideaal van de Georgische natie misschien wel goed weerspiegeld in haar muziektraditie. De traditionele muziek van Georgië is namelijk van een complexe meerstemmigheid en harmonie, in tegenstelling tot die van buurlanden Armenië en Azerbeidzjan, die meer mono-etnisch zijn en er dan ook geheel monofone muziektradities op nahouden. Hamlet Gonashvili was een tenorzanger die in sovjettijden bekend stond als "de stem van Georgië". Het is dat dit filmpje minstens 25 jaar oud is, anders zou ik zweren dat de huidige president Saakashvili ook meezingt, als tweede persoon van rechts.

.

6 comments:

  1. grappig - de muziek heeft op mij toch een wat meer sacrale uitwerking wanneer ik mijn ogen dicht doe. dan zie ik echt alles behalve snorren en stropdassen voor me... :-)

    ReplyDelete
  2. Doet denken aan orthodoxe muziek idd. Erg mooi hoor.

    ReplyDelete
  3. Erg mooi! Doet me denken aan de muziek horen op het album 'Songs Of Defiance: Songs from Chechnya en the north Caucasus'. Die moet je maar eens checken als je kan. En Armeense muziek is ook mooi. Blijf met je blog nog maar even in deze buurt rondhangen!

    ReplyDelete
  4. Oh, en Hamlet Gonashvili.. wat een briljante naam! Klinkt als een boef uit James Bond.

    ReplyDelete
  5. Ha ja, dat album met muziek van de noordelijke Kaukasus heb ik wel eens op last.fm beluisterd, inderdaad erg mooi! Shakespeariaanse namen kom je trouwens veel tegen in deze hele regio, zo heten er ook velen Makbet van hun voornaam. : )

    ReplyDelete
  6. Hemelig. Wat een geweldige setting ook. Twee camera-instellingen en een pan van links naar rechts, wat wil een mens nog meer. Wat een tragiek dat als je heden ten dage een clip onder verwijzing naar deze mannetjes in hun fauteuils voor hun blauwe wand zou opnemen geen hond je begrijpt.

    ReplyDelete

Followers