Vanuit deze proefballon catalogiseer ik de muzikale ontdekkingsreizen die ik met mijn leunstoel maak naar allerhande verre en nabije volkeren. Het moet uiteindelijk een soort youtube-atlas van de wereld worden. Mocht je toevallig meer over de context van een bepaald filmpje weten, of een van de vreemde talen die erin voorbijkomt machtig zijn, laat dan vooral een reactie achter!

Wednesday, March 4, 2009

TURKIJE: Derdiyoklar İkilisi

Derdiyoklar İkilisi (wat zoiets lijkt te betekenen als "De Tweevoudige Geenproblemen") werd mij op last.fm door twIXta aangeraden als de Turkse Tony van Heemschut. En inderdaad, de manier waarop frontman Ali Ekber Aydoğan met zijn neus de synthesizer beroert, terwijl het publiek vooral uit kleine kinderen die met ballonnen spelen lijkt te bestaan, heeft wel iets weg van dit legendarische Jiskefet-typetje. Ze schijnen hun doorbraak eind jaren '70 vooral onder Turkse gastarbeiders in Duitsland te hebben gemaakt, waar ze veelgevraagd op bruiloften en partijen waren, en een nieuw genre, "diskofolk" genaamd, muntten.

2 comments:

  1. Duo No Problem lijkt me geen onaardige vertaling. :) Er is net een heruitgave geweest door Türküola van 2 cassettes als dubbel-cd trouwens. Helaas dan weer niet Discofolk 1 en 2, want dat zijn de leukste.

    ReplyDelete
  2. En, idioot als dit filmpje over mag komen, Aydoğan schreef İsyan Etmek Boşuna, magistraal uitgevoerd door İbrahim Tatlıses.

    ReplyDelete

Followers